Samos missie 20 | nieuwe blog

Geschreven door Mieke Kaspers

Wat een weekend, lang weekend wel te verstaan. Vrijdag was de dag waar ik zolang naar uitgekeken heb. De uitgifte van omslagdoeken, sjaals, mutsen en babykleertjes. Dagen van te voren hebben we overlegd met het vrijwilligersteam van "We Are One". Maar hoe goed ook voorbereid, een aantal zaken heb je niet in de hand, zoals het verloop, de onrust en controle. Maar, zo bleek, ook het weer niet. We hebben steeds mooi weer gehad, zonnig zelfs, maar nu regende het, zorgen dus.
Maar tot onze verrassing kwamen de dames toch, velen van hen slechts gekleed in een dun jurkje met sjaaltje en blote voeten op slippers,vaak te klein, buiten in de rij onder een afdakje schuilend, geduldig wachtend op hun beurt. We begroeten iedereen en verrast daardoor kwam er een lach. Ik wordt gezien!!! We hielpen waar we konden door omslagdoeken te showen. Grappig was dat, wanneer wij dachten 'die mevrouw kiest voor een gedekte kleur', zij juist een bont gekleurde koos. Halverwege kwam ze binnen, een oude vrouw, naar het leek met een doorleefd gezicht, ook slechts gekleed in een dunne jurk met een hoofddoek/tulband en een dun lang vest.
Zo fragiel en kwetsbaar, het raakte me, misschien beide even oud, maar wat een wereld van verschil. Ik moest haar aanraken, iets tegen haar zeggen, een arm om haar heen, tenslotte na het uitzoeken van een omslagdoek mocht ik met haar op de foto,hand in hand, een arm om haar heen. Na de foto een verlegen lachje en een knuffel, weg was ze weer. Ik hoop zo dat ze een beetje warmte/liefde gevoeld heeft. Korte echte ontmoetingen, waarin nauwelijks een woord gewisseld kan worden, zo kostbaar. Ze laat me niet meer los. Hier doe ik het voor.

En vanmorgen in de kerk, bijna allemaal mannen uit Afrika, die zongen uit volle borst,ook dat kwam zo binnen, 'zouden ze ook gezongen hebben ''s nacht in hun bootje,terwijl ze heel angstig en bang waren, bv "We shall overcome"' was mijn gedachte. Het zijn christenen, zouden ze daar houvast aan gehad hebben? Ik zal het nooit weten.Na de dienst hebben we nog omslagdoeken en sjaals uitgedeeld, Het kwam zo goed van pas, mooi om te zien.

Zaterdag en zondag waren we vrij, we waren er ook echt aan toe. Geertje en Pieter hebben zich enorm ingespannen om ons een heerlijk weekend te bezorgen, niets was hen teveel. Pieter heeft ons denk ik de meeste hoogtepunten van het eiland laten zien, langs prachtige adembenemende routes en uitkijkpunten, naar authentieke Griekse dorpjes. We hadden onze lunch mee, maar toch nog onderweg, wat gegeten en gedronken, het was fantastisch.

Stichting Christian Refugeerelief heeft de ANBI-status toegewezen gekregen.